5 tips till bättre natur och landskapsbilder


Just hösten har allt det en fotograf behöver, färg, kontraster mellan rött, grönt och gult, dimma och disiga soluppgångar och strålande motljusiga eftermiddagar med följande eldröda solnedgångar. Med all färg i antågande kommer också fotolusten och får mig att längta ut i naturen.

Färöarna i september, med dramatisk Atlant-dimma som sveper över öarna och skapar de mest fantastiska fotoeffekterna. Sigma 70-200 f/2.8. 137mm. 1/1250sek, f/9, iso1000.

Färöarna i september, med dramatisk Atlant-dimma som sveper över öarna och skapar de mest fantastiska fotoeffekterna. Sigma 70-200 f/2.8. 137mm. 1/1250sek, f/9, iso1000.

Att fota natur är en konst men behöver inte vara så svårt. Jag som fotograf lever ofta efter enkla grundläggande regler de flesta följer som regeln om att den bästa kameran, är den du har med dig. Jag väljer gärna kompakta objektiv när jag promenerar runt hemmavid och har med ett eller två objektiv i väskan på resan. Självklart är den bästa bilden den bilden man faktiskt lyckas att fånga. Men det finns en hel del enkla knep att använda för att skapa härliga natur och landskapsbilder utan den dyraste utrustningen.

Ett smäktande landskap där den magiska känslan förhöjs i motljus i solnedgång vid Falsterbo strand. Tamron 70-200 f/2.8. 70mm. 1/4000 sek, f/2.8, iso100. 

Ett smäktande landskap där den magiska känslan förhöjs i motljus i solnedgång vid Falsterbo strand. Tamron 70-200 f/2.8. 70mm. 1/4000 sek, f/2.8, iso100. 


# Jobba med ljus

Din kanvas målar kameran med ljuset och det är också därför det är ljuset du kan leka med och reglera för att skapa den bild du vill ha. 

- använd soluppgång, solnedgång och dra nytta av det nordiska ljuset

Vid början av dagen och nära slutet är ljuset snällt. Det är nu du får krispiga porträtt och vattnet att bli klart och sammetslikt. Solens strålar strimmar och fantastiska effekter uppnås i motljus. Men vi som bor i Norden har också tur då det nordiska ljuset är tämligen tacksamt även mitt på dagen.

- använd långa slutartider

Med lång slutartid får du häftiga effekter och klarare bilder. Lång slutartid är också det som krävs för att förhöja effekten av ett dansande norrsken, att fota en stjärnhimmel eller för att få ett vattenfall att bli sammetsliknande. Du kommer märka att en bild tagen med lång slutartid behöver inte lika mycket redigering då färger och klarhet förstärks när bilden tas
För att fotografera med lång slutartid måste du ha ett stativ (eller sätta kameran på fast underlag) och en kamera där du manuellt kan reglera slutartiden. 
 

Lång slutartid och dimma vid byn Gásadalur på Färöarna. Fotad med Sigma Art 50mm objektiv, på stativ med lång slutartid och gråfilter. 1/6 sek, f/16, iso100.

Lång slutartid och dimma vid byn Gásadalur på Färöarna. Fotad med Sigma Art 50mm objektiv, på stativ med lång slutartid och gråfilter. 1/6 sek, f/16, iso100.

Mitt på dagen på Färöarna. Sigma 70-200 mm, f/2.8. 91mm. 1/1000 sek, f/3.5, iso100.

Mitt på dagen på Färöarna. Sigma 70-200 mm, f/2.8. 91mm. 1/1000 sek, f/3.5, iso100.


# Använd färg och form

Hösten erbjuder de mäktigaste av färger. Överallt lurar rött, grönt och gult i en salig blandning. 

- använd dimman

På hösten kommer dimman och fungerar som en stämningshöjare för fotografer. Tidigt på morgonen ligger den som tjockast och erbjuder vackra soluppgångsfotograferingar innan jobbet. Dimman ger en naturlig matt känsla till fotografiet.  

- använd kontrastfärger för att stärka kompositionen

Vad som året runt går att nyttja är kontrastfärger. Leta efter en röd blomma, ett gult hus eller en färgsprakande fågel för att höja känslan i fotografiet. Jag brukar inte vara nitisk med mina naturfotografier utan har gärna med något mänskligt i bilden såsom en kvinna i en röd regnjacka för att göra bilden intressantare. 

Komposition lär man sig med tiden men enkla nybörjartips är att leta efter något som leder in betraktaren i bilden, t ex en väg eller en fågel som simmar i vattnet och skapar ett skär. 
 

En dramatisk kustlinje på Vagar, Färöarna där klippornas form skapar en linje och leder betraktaren in i bilden. Sigma 70-200 f/2.8, 70mm. 1/1250 sek, f/8, iso1000. 

En dramatisk kustlinje på Vagar, Färöarna där klippornas form skapar en linje och leder betraktaren in i bilden. Sigma 70-200 f/2.8, 70mm. 1/1250 sek, f/8, iso1000. 


# Utrustning

- keep it simple med ett 50 mm

Alla kan inte äga kamerautrustning för en halv förmögenhet om inte fotografi är ens huvudintresse. Men man behöver egentligen varken en telezoom eller ett dyrt stativ för att fota smäktande naturbilder. Mitt favoritobjektiv genom alla tider har varit mitt 50mm Art objektiv från Sigma. Det har jag på min fullformatskamera från Canon och det är också oftast det jag har med mig. En enkel kombo som alltid garanterar toppbilder. Om du bara äger det objektiv som följde med din kamera när du köpte den är ett objektiv med en fast brännvidd en bra andra investering.

- stativ är bra men inte alltid nödvändigt

Mitt första stativ höll i ett par år innan det inte längre klarade tyngden från min tunga systemkamera. Det var bra och lätt men egentligen inte anpassat för ändamålet. Nu har jag ett tyngre, stabilare som klarar vind och ändå står stadigt för fotografering med lång slutartid.

Jag fotar dock ytterst sällan med lång slutartid, kanske ett par omgångar på en resa varför stativet ofta får stanna hemma. Min nödvändiga utrustning för natur och landskapsfotografi och alla fotografi är helt enkelt min kamera och ett 50 mm objektiv. 
 

Här leder vägen in blicken mot mitten av bilden och en röd kontrastfärg på personen fångar upp ögat. Fågeln som svävar tillför något extra och gör bilden intressant. Sigma 20mm Art f/1.4. 1/200 sek, f/3.2, iso100.

Här leder vägen in blicken mot mitten av bilden och en röd kontrastfärg på personen fångar upp ögat. Fågeln som svävar tillför något extra och gör bilden intressant. Sigma 20mm Art f/1.4. 1/200 sek, f/3.2, iso100.

# Bildstil / bildspråk

Många oroar sig för sin bildstil och har svårt att hitta rätt. Men, bildspråk och bildstil kommer med tiden. Det gäller bara att inte ge upp.  

- var konsekvent

Visst är det viktigt att vara konsekvent vid fotografering. De med ett knivskarpt bildspråk är också ofta de som är mest kända fotografer. Men, alla börjar någonstans, ingen fotograf föddes superduktiga och du kanske inte ens vill bli känd. Därför, 

- var inte rädd för förändring

Förändring är också viktigt.  Det enda sätter att hitta sin bildstil och bildspråk är att fota ofta, och testa olika tekniker och motiv. Bildspråk och bildstil utvecklas naturligt med tiden. Inspiration är viktigt för att hålla uppe lustan och om det inte faller naturligt för just dig att ha en nischad stil strunta i vad alla säger och gå din egen väg. När min lust tryter brukar jag vila från fotografering en stund för att sedan söka efter smäktande höstbilder från New York eller amerikanska landsbygden på Pinterest. Pang, så blir jag återigen jättesugen på att ge mig ut och springer ofta hem och hämtar kameran direkt efter jobbet.

- kill your darlings

En viktig del med bildstil och bildspråk är "kill your darlings" mentaliteten. Ibland är ett fåtal bilder bättre än en stor mängd. En bildserie med ett fåtal bilder kan ge ett starkare intryck. Öva därför på att radera de bilder som inte tillför något och är allt för lika varandra. Detta betyder dock inte att du kan ta mycket foton eller använda mycket foton vid en presentation. Det viktiga är att de bilder du behåller och presenterar, t ex i sociala medier eller i ett album du har för dig själv tar historien framåt. 

En fårhund på Färöarna mitt i språnget. För att fånga något i farten, ha en snabb slutartid, kameran inställd på bildserier och kolla åt vilket håll objektet rör sig. Vänta och tryck av när det närmar sig. Sigma 70-200 f/2.8. 104mm. 1/1250 sek, f/5.6, iso500.

En fårhund på Färöarna mitt i språnget. För att fånga något i farten, ha en snabb slutartid, kameran inställd på bildserier och kolla åt vilket håll objektet rör sig. Vänta och tryck av när det närmar sig. Sigma 70-200 f/2.8. 104mm. 1/1250 sek, f/5.6, iso500.


# Använd fötterna

När man fotar med ett 50 mm är det precis så, att det man ser där man står är också det som kommer med i bild när man fotar med en fullformat, på ett ungefär. Så använd fötterna. För mycket utrustning blir bara för tungt och hindrar dig från att ta de där bilderna du vill ta.
Katarina

Härligt att just du lästa detta inlägg. Vid nästa tillfälle kommer jag berätta hur jag redigerar mina bilder med fokus på färg. 


I detta inlägg är två bilder är tagna från exakt samma ställe. Kan du se vilka? Vilken gillar du bäst?
 


Text: Katarina Wohlfart

Katarina driver resebloggen Äntligen Vilse där hon fokuserar på det visuella vid sina resor. Favoritobjekt är natur och landskap men gärna med människor, porträtt och udda objekt i härliga färger som komplement. Med på resorna följer alltid Canon 5D Mark iii med Sigmas 50mm Art objektiv.